tiistai 1. helmikuuta 2011

Painetta ylipainosta

Tuo aikaisempi BMI:stä kirjoittamani teksi tosissaan herätti minut ja laskin että vaikka laihtuisin tavoitellut kasikymmentä kiloa olisi painoindeksini silti reippasti ylipainon puolella. MINUN OLISI LAIHDUTTAVA 35-40 KILOA että pystyisin olemaan BMI:n puittessa normaalipainoinen. Se on melkein puolet painostani, ei ihan mutta melkein. 

Tilanne on nyt se, että aloitin tämän projektini jo vuoden vaihteessa. Mutta tulin asian kanssa "blogi"julkisuuteen vasta nyt tammikuun lopuilla. Tammikuun aikana sain jo oloani kevennettyä viidellä kilolla, mistä olen ylpeä! Se on jo yksi neljäsosa alkutavoitteestani. Mutta tuo painoindeksin kyttäämisen jälkeen TAJUSIN että sekin on vasta alkua. Mitä enemmän tätä laihdutusta tässä on kerennyt ajatella, niin sitä enemmän minä tunnun heräävän todellisuuteen. Totta kai olen sisäistänyt etteivät muutokset tapahdu yhtäkkiä (se ei vaan ole mitenkään fyysisesti mahdollista), pakko asennoitua siis siihen että laihdutusurakkani saattaa hyvinkin kestää seuraavat kaksi vuotta. Vai tuntuuko 20 kiloa vuodessa liian suurelle urakalle? 

Tammikuussa paino on laskenut kyllä nopeasti, enkä ole käyttänyt mitään sen kummalisempaa diettiä tuloksien saavuttamiseen : olen syönyt vähemmän ja terveellisemmin ja lisännyt hiukan liikuntaa. Tähän ravinnon terveellisyyteen tietenkin kuului set että jätin pois kaikki vaaleat viljat; vaalean leivän, pastat, riisin, perunan ja enkä herkutellut makeisilla tai leivonnaisilla kertaakaan. HYVÄ MINÄ! Tällä hetkellä ruuasta saadun energian olen laskenut vaihtelevan noin 1400- 1700 kcal päivässä. Jos liikun jonakin päivänä enemmän, annan itseni syödä hieman enemmän, mutta kuitenkin niin kohtuudella. Nälkää en ole nähnyt vielä kertaakaan, ja sen verran itseni tunnen ettei minusta olisikaan nälkäkuurilla kituuttelemaan. Minä tulen ainakin äkäiseksi jos en saa ravintoa, ja eihän kukaan halua olla kuin persiille ammuttu karhu?

Suurin apuväline on tähän asti kyllä ollut ehdottomasti painonhallintapalvelu Kiloklubi, joka toimii netissä täysin ilmaiseksi, mutta vaatii rekistöröitymisen. Kiloklubissa pystyy laskemaan oman energiankulutuksensa, ja sen mukaan suunnittelemaan ruokavaliota (laskemaan kaloreita ja ravintoaideiden suhteita). Sekä se opastaa kuinka kuluttavaa tai hyödyllistä mikäkin urheilulaji on painonhallinnan tai pudotuksen kannalta. Lisäksi siellä voi mm. seurata omaa edistymistä ja osallistua keskusteluihin muiden käyttäjien kanssa. Tuota palvelua suosittelen muillekkin painonsa kanssa kamppaileville! Tietysti sen opettelu ja käyttö vaatii aikaa, mutta itse olen huomannut että siitä on ollut todella paljon apua! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti